Jak zprůhlednit PPC klientům?

Stále si kladu otázku jak naučit české klienty odlišit férovou nabídku PPC agentury od té, která jeho rozpočet nechá jen doslova protéct reklamními systémy a ještě si z toho pro sebe vezme 30%. Jak naučit klienty rozpoznat co je správné a co ne, jaké služby chtít jako samozřejmost, na co si dát při zadávání poptávky pozor, jaké jsou oblíbené triky a výmluvy některých agentur…

PPC je něco, čemu málokterý klient rozumí. Následně poptává službu, od které de facto neví co mu může nabídnout a co od ní očekávat. Je zcela v moci agentur, které mu můžou mazat med kolem pusy, být k němu upřímní nebo občas i říkat nepravdu. On nemá šanci rozpoznat co je pravda a co ne. Nezbývá mu než věřit.

Pak přijde rozhodnutí. Klient si vybere firmu, která se mu kampaní ujme. Postaví mu celou kampaň v PPC systémech a klient brzy získá svou první zkušenost. Jednou dobrou, jindy špatnou, jindy ani nepozná rozdíl a nedokáže úspěšnost kampaně vyhodnotit. Ani to není výjimkou.

Něco podobného jsem řešil už v době, kdy jsem pracoval v Skliku v jehož rámci jsme pro naše klienty vytvářeli reklamní kampaně. Pro většinu z nich to byla první zkušenost s PPC. Kampaně se daly udělat dvojím způsobem. Moc nad nimi nepřemýšlet, hlavně ať u nás utratí klient co nejvíce peněz a Seznam se má dobře, nebo si s nimi dát více práce, odvést kvalitní výsledek a ukázat klientovi, co Sklik umí. Že není potřeba vysokých částek a že i za málo peněz se dá udělat kvalitní kampaň, která klientovi přinese změřitelný výsledek.

Kdybychom kampaně udělali prvním způsobem, po několika měsících by se první vložený kredit do Skliku vyčerpal a klient by už nikdy znovu o PPC nechtěl ani slyšet. Co víc, kdokoli by se ho na svou zkušenost „s tím PPC, o kterém se teď v době té krize hodně mluví“ někdo zeptal, řekl by mu, že to stojí za starou bačkoru a že to je všechno jen podfuk.

Když ale získá dobrou zkušenost, zůstane dlouholetým spokojeným klientem a navíc PPC doporučí kdekoli bude moct.

Stejný pocit mám z českých PPC agentur. Na trhu jsou desítky čistě PPC agentur a jednotlivců nabízející realizace PPC kampaní. Další desítky firem nabízí PPC jakou součást svých služeb začínající tvorbou webu, SEO optimalizacemi a kompletním internetovým marketingem konče. Bavíme se tak o (dejme tomu) 200 – 300 poskytovatelů služeb spojenými s PPC (máte-li přesnější čísla, budu za ně rád). Některé jsou špičkové, některé průměrné a překvapivě velká část odvádí práci, o jejíž efektivnosti by se dalo hodně polemizovat.

Když klient získá tu špatnou zkušenost, získat ho znovu pro PPC bude nadlidský úkol. Bohužel, těch špatných zkušeností je na můj vkus příliš mnoho. A tak se znovu oklikou a dvěma odbočkami vracím k úvodní otázce. Jak pomoci klientovi vybrat správně?

Vezměme si už jen samotné způsoby zpoplatnění agentur, kde klient opravdu nemůže z pěti různých nabídek vybrat tu, která je nejlepší. Když se podívá na nabídku cen, tak jedna agentura si chce vzít 30% z rozpočtu na prokliky, ale kampaň mu vytvoří zcela zdarma. Druhá mu nabídne jasně definovaných 1000 prokliků za 7000Kč. Třetí si chce účtovat za vytvoření kampaně 8 500Kč a měsíční paušál 4 500Kč. Čtvrtá si za každý proklik vezme pro sebe 1Kč nad rámec ceny prokliku a za vytvoření kampaně 3 000Kč. A pátá? Ta slibuje poctivou cenu čistě podle hodinové mzdy za cenu 1 700Kč/hod.

Pět zcela odlišných nabídek, které na první (a ani nadruhý pohled) nelze porovnat. Kterou agenturu vybrat? Jak se v tom má chudák klient vyznat? A to mu samozřejmě každá agentura tvrdí, že právě ten její způsob zpoplatnění je pro klienta ten nejprůhlednější a nejpoctivější.

Je reálné naučit klienta, že když už se jakž takž prokouše cenovými nabídkami, že by je měl v podstatě hodit za hlavu, protože cena není to podstatné, podle čeho vybrat? Ano, cena je v podstatě to poslední, podle čeho agenturu vybírat. Jenže jak zavést mezi klienty něco na způsob desatera jasných a srozumitelných otázek, podle kterých se dá agentura s přimhouřeným okem vybrat?

  1. V kterých reklamních systémech mé kampaně doporučíte nasadit?
  2. Kolik přibližně klíčových slov na mou kampaň použijete
  3. Budu mít jako klient do svých kampaní neomezený přístup?
  4. Zůstanou mi reklamní účty i po případném ukončení spolupráce?
  5. Můžeme u kampaní měřit konverze?
  6. Jak často probíhá kontrola a optimalizace kampaní?
  7. Můžu kdykoli ukončit naši spolupráci?

Zbylé tři otázky zkuste doplnit sami. Na co byste se jako klienti měli zeptat? Co podle vás, agentur, by klient měl chtít vědět, aby se mohl rozhodnout a poznal dobrou agenturu od té špatné?

Je vůbec šance pomoci klientům a přesvědčit je, že profesionální správa existuje a dokáže jim skutečně výrazně snížit výdaje a zvýšit zisk?

Příspěvek byl publikován | Rubrika: Nezařazené | Autor: .

11 komentářů u „Jak zprůhlednit PPC klientům?

  1. hawkeye

    Víceméně souhlasím, ale mám pocit, že se ze správy PPC kampaní dělá moc velká věda. I člověk zcela bez zkušeností dokáže po přečtení nápovědy a několika rad kampaň dobře nastavit a ušetřit si tak nemalé náklady na správce. Ten systém je jednoduchý a snadno pochopitelný i pro laika. U některých zadavatelů ovšem vítězí lenost a neochota učit se novým věcem a tak raději vše předají někomu jinému. Přitom v mnohých menších firmách by kampaně mohla spravovat třeba i sekretářka. Časově náročné je pouze prvotní nastavení a samotná správa už tolik času nezabírá (bavím se o kampaních pro menší/střední firmy). Samozřejmě správa rozsáhlých kampaní s několika tisíci klíčových slov si už správce zaslouží — to bych vybíral vždy dle pravidel jak píše Robert.

  2. wordicek

    Dovolim si s timto komentarem nesouhlasit. Je to takove to typicky ceske „ferda mravenec, prace vseho druhu.“ Jsme stredni firma, ktera PPC vyuziva hojne a neumim si predstavit, ze bych kampane spravoval ja nebo kdokoliv s mych lidi, ktere platim za praci. Porad mi vyjde levneji najmout si profika, ktery kampan povede dle mych instrukci, pokud tomu aspon trosku rozumim, tak si ji kontroluji a zaroven spoleham na odbornost spravce. Proto je pro me dulezite mit v agenturu duveru. Dle vaseho nazoru si vlastne ve firme muzete delat spousty veci sam, ne jen ppc a to jak jiste sam usoudite neni mozne. PPC v zadnem pripade neni slozita, ale je velice odborna a clovek, ktery s ni pracuje musi znat souvislosti a logiku veci. Je to o citu cloveka, ktery kampan tvori, o zkusenostech, ktere k tomu ma. Bez zkusenosti jen velmi tezko privedete na web maximu z toho co si muzete dovolit zaplatit.

  3. admin Autor příspěvku

    Diky za Vase nazory. Hawkey ma pravdu v pripade, ze ma klient kampane s rozpoctem na reklamu maximalne kolem 2-4000Kc. Potom pokud si agentura chce uctovat za sve sluzby 3000Kc neni vlastne z ceho tu kampan realizovat.

    Pro male inzerenty je opravdu velmi tezke nabidnout slusnou nabidku ze strany agentury.

  4. Budík

    Bod 2 mi přijde divný. Nikdy jsem klientům nesliboval „budete mít 531 klíčových slov“ a ani to v budoucnu neplánuji. Nevidím smysl v tom dopředu střílet od boku, kolik bude v kampani použitých slov.
    Leda by to bylo myšlené opačně, tj. dát si pozor na nabídky, které množství klíčových slov omezují. Takové ty „1000 prokliků za 20 000 Kč, 10 klíčových slov“.

  5. admin Autor příspěvku

    Budík: Díky za postřeh a názor. Vystihl jste to naprosto presne. Tedy temer. Pokud se agentur zeptate na pocet klicovych slov (kde zduraznuji, ze staci velmi hruby odhad) casto diky odpovedi zjistite, co od agentury cekat.

    Jednou se dozvite, ze kampan na propagaci eshopu a jeho nabidky se vejde do 15 klicovych slov, jindy do 50 slov. Diky teto odpovedi muzete uvedene agentury okamzite odmitnout. Kdyz dostanete odpoved, ze slov budou minimalne stovky, cislo vam rekne jedine – agentura vi, co je podstatou PPC kampaní a ze (snad) odvede tu nejlepsi moznou praci. (Zaruka neni zadna, bohuzel.)

    Priklad: http://tvorba-optimalizace-webu.cz/ppc/
    Jaky záver si z teto nabidky udelate? Muzete ocekavat komplexni nastaveni, kde agentura skutecne bude hledat moznosti, jak minimalizovat klientovy naklady, jak ziskat relevantni prokliky za co nejnizsi cenu?

  6. Budík

    Tak to si rozumíme. Tyto „nabídky“ také nemám rád. Bohužel se s nimi setkávám i od některých velkých a docela známých firem. :-(

  7. Tom

    Admine : Správně založená PPC reklama nebude nikdy obsahovat stovky slov … je hodně faktorů které ovlivnují kvalitu ( úspěšnost ) založených PPC reklam. ( kde se má ppc raklama, zobrazovat a kolik je klíčových slov )

    Mě teda víc zarážejí nabídky kde si firmi určují ještě provizi za jednotlivý proklik.

  8. Robert (admin)

    Tom: Spravne zalozena kampan bude prakticky vzdy obsahovat stovky slov.

    „prsteny levně“, „levné prsteny“, „psten levně“, „levné prsteny“, „prsten swarovski“, „prsten svarovski“ atd. To vse jsou rozdilna klicova slova na ktera ma smysl cilit. Podivejte se na nabidku poptavaneho eshopu. To same se ale da aplikovat na vetsinu jakychkoli kampani.

    Faktory ovlivnujici kvalitu (uspesnost) – kde se ma kampan zobrazovat > pokud inzeruji ve vysledcich vyhledavani, tak jen vyberem klicovych slov (a vylucujicich slov) ovlivnim okamzik zobrazeni inzeratu. Vic nezmuzu. Dale muzu snad jen urcit v kterych reklamnich systemech budu inzerovat. Vice ne.

  9. Robert (admin)

    Tom: Mimochodem, na svem webu si pekne pohravate se slovicky, pripadne klamete.

    http://tvorba-optimalizace-webu.cz/ppc/

    Na obrazku http://tvorba-optimalizace-webu.cz/img/ppc/sklik1s.jpg michate pojmy jako 7x klikavejsi a uspesnejsi, coz jsou v podstate casto dve rozdilne skutecnosti. Zaroven cislovka 7x je opravdu natolik individuani, ze i pres pouzite slovíčko „až 7x“ se da o tomto hodne polemizovat.

    To ze nabizite klientum vytvoreni kampani v rozsahu 0-20 slov, 21-50 a 51-100 je skutecnost, nad kterou byste se mel zamyslet.

    http://tvorba-optimalizace-webu.cz/img/ppc.jpg

    Dale me zarazi, ze pouzivate obrat „Firma má 10 klíčových slov ( produktů ) se zobrazováním po celý rok“ Znamena to, ze pro vas je jeden produkt roven jen jednomu klicovemu slovu?

  10. Tom

    Já beru klíčové slovo jako jeden výraz a jeho mutace nepočítám … vždy jde o úhel pohledu. Mezi odborníky se můžeme bavit klidně přesnými výrazy ale ze skušenosti je jednoduší volit co nejpřesnější fráze pro obyčejné uživatele. To je aspon můj názor a tento přístup se mi osvědčil. Klienti jsou spokojeni a to je pro mne to důležité.

  11. Tom

    Jinak ted se musím trošku omlouvit na webu uplně chybí jak se klíčová slova počítají – na webu pořát pracuju a jak asi sám znáte tak čas je to co nemám.
    Jinak když najdete ještě nějákou chybu, tak za kritiku pokud bude mít hlavu a patu budu rád.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *