Test PPC agentur: Výběr pokračuje (3. díl)

Vyřadil jsem třetinu nabídek a zbývá 23 agentur. Podaří se najít vhodnou nabídku na vytvoření “naší” PPC kampaně nebo budou převažovat nabídky, na kterých vydělají spíše agentury?


Připomeňme si tabulku s nabídkami všech obeslaných PPC agentur, ze které postupně vycházíme.

Excelovská tabulka ke stažení

Stáhněte si tabulku s nabídkami včech oslovených PPC agentur v její verzi pro Excel nebo prohlédněte online v Google Docs. Stahujte zde (xls, 47Kb)


Nezapomeňte si také přečíst první dva díly tohoto seriálu:

  1. Velký test českých PPC agentur (1. díl)
  2. Test PPC agentur: Vybíráme z nabídek (2. díl)

4) Zpoplatnění agentury procenty z rozpočtu

Deset oslovených agentur si za svou práci účtuje odměnu fixní procentní sazbou odečtenou z celkové výše rozpočtu klienta. Tedy čím více utratíte za reklamu, tím vyšší odměna bude pro agenturu a naopak. Aby to nebylo tak jednoduché, řada agentur má své doplňující podmínky, které postupně projdeme.

Hned na úvod musím uvést, že tento obchodní model považuji za nevýhodný pro klienty. Klient je totiž ve své podstatě trestán za navýšení rozpočtu zvýšením ceny služeb agentury, ikdyž rozsah práce se pro agenturu nezmění. Detailně uvádím nevýhody tohoto účtování ve speciálním článku. V něm také uvádím jedinou situaci, kdy procentuální odměna může být výhodná pro klienta – malá, nebo specializovaná, kampaň s velmi nízkými měsíčními výdaji, kde klient neplánuje navýšení rozpočtu a agentura nevyžaduje minimální měsíční útratu. Bohužel, řada agentur má své doplňující podmínky.

a) Podmínka minimálního měsíčního poplatku

Ať už jste s agenturou domluveni na 30% či 20% z měsíčního rozpočtu jako poplatek za optimalizace, některé agentury si stanovily minimální měsíční poplatek pro případ, že by rozpočet klienta byl nízký. Ataxo si ve své nabídce účtuje 19% z rozpočtu na prokliky, minimálně však 8000Kč měsíčně. MarketingForYou si účtuje 25%, ale podmínkou je minimální útrata 30 000Kč měsíčně (7 500Kč pro agenturu). SEO Expert si účtuje 30% z rozpočtu na prokliky, minimálně však 7000Kč měsíčně.

Vyřazení: Ataxo, MarketingForYou.cz, SEO Expert

Dále jsou tu agentury, požadující minimální poplatek, který díky jeho výši nepovažuji za důvod k vyřazení a má charakter ochrany agentur. Zaručuje tak, že agentura dostaně alespoň minimální odměnu za svou práci a nemusí práci pro klienta dotovat. Patří mezi ně: ClearSense (25% z rozpočtu, minimálně 1400Kč) a Actual Net (30% z každé dobíjené částky, minimálně 1000Kč/měsíc). Actual Net už byl v našem testu vyřazen a uvádím jej jen pro doplnění.

b) Založení kampaně zdarma, ale i za poplatek

Zajímavostí u zpoplatnění procenty z rozpočtu je skutečnost, že většina agentur klientovi vytvoří kampaně zdarma a spoléhají se na poplatky z měsíční správy. Některé agentury si však účtují každou službu zvlášť. Oddělené zpoplatnění vytvoření kampaně není důvodem k vyřazení agentur, ale je zajímavé na tuto skutečnost upozornit a uvědomit si, že i v tomto se mohou nabídky agentur odlišovat.

Za vytvoření kampaně si v zaslané nabídce účtuje (shodou okolností již vyřazená) agentura Ataxo cenu 15 000Kč. ClearSense požaduje 3 000Kč a J&V consulting & marketing (již vyřazen), který zvolil netradiční model 1000Kč za 100 klíčových slov pro každý reklamní systém. Zcela stejný model má i ITM Internet, který si však účtuje 1000Kč za 100 klíčových slov bez ohledu na počet použitých reklamních systémů (nad 500 klíčových slov individuální cena).

Ostatní agentury s procentním poplatkem

Ataxo, MarketingForYou.cz a SEO Expert – agentury, které jsem musel vyřadit okamžitě z důvodu vysokých minimálních měsíčních poplatků, nyní doplňuji o ostatní agentury, které si účtují svou odměnu procenty z rozpočtu klienta:

ClearSense (25% z rozpočtu, minimálně 1400Kč, při rozpočtu nad 20 000Kč poplatek 20%), Galeus (20-30%), PPC Marketing (20%), J&V consulting & marketing (už byl dříve vyřazen, 30%).

Vyřazení: ClearSense, Galeus, PPC Marketing

V testu naopak pokračuje agentura ITM Internet, která požaduje 30% z rozpočtu, ale při rozpočtu nad 20 000Kč měsíčně nastupuje paušální fixní platba. Tedy jasný strop, který neumožňuje nekonečný nárůst poplatků agentury. CleverClick také nastavuje maximální strop. Požaduje 30% z rozpočtu, nebo 3000Kč měsíčně jako fixní poplatek. Klient si tedy může vybrat. Nad 3000Kč se však cena nemůže zvýšit. CleverClick už jsem ale vyřadil v minulém kole.

5) Podmínky dlouhodobé spolupráce

Některé agentury se snaží klienty smluvně zavázat na předem dané období. Není výjimkou narazit na spolupráce, které se podepisují na rok a déle. Klient pak v případě nespokojenosti s průběhem kampaní prakticky nemůže ukončit spolupráci. Případně se z ní musí draze vykoupit.

Rozumný požadavek ze strany agentury může být smlouva na první dva, až tři, měsíce spolupráce. Tedy období po vytvoření nové kampaně, kterou je nutné optimalizovat a postupně ji vypilovat. Uspěšnost práce agentury se tak projeví skutečně obvykle ke konci druhého měsíce. Klientům obecně doporučuji domluvit si s agenturami dva termíny, kdy proběhne vyhodnocení. Po prvním měsíci od spuštění nové kampaně je obvykle dostatek statistických dat aby byly navrženy výraznější změny v kampani a stanoveny optimalizační cíle. Na konci druhého měsice pak data porovnat a vyhodnotit.

Dalším akceptovatelným požadavkem může být 30 dnů výpovědní lhůta pro ukončení spolupráce mezi klientem a agenturou. Naprostá většina agentur přesto umožňuje ukončení spolupráce kdykoli a okamžitě.

V našem testu požadovala nadstandadní výpovědní lhůtu pro ukončení spolupráce agentura SEO Expert. Ta již byla v testu vyřazena a tak jen doplňuji, že výpovědní lhůta činí 3 měsíce (minimální měsíční poplatek za správu kampaně 7000Kč). CleverClick patří také mezi už vyřazené agentury (vypadla by již dvakrát), ale je nutné uvést, že klient podepisuje 3 měsice zkušebního období a zároveň tří měsíční výpovědní lhůtu. Minimálná spolupráce je tak 6 měsíců. (Připomeňme si, že CleverClick neumožňuje klientovi přístup ke kampani a ani neobdrží své reklamní účty po ukončení spolupráce).

Do dalšího kola postupuje agentura PPClick, která se přesně vešla do rozumných podmínek s třemi měsíci zkušebního období a následně jednoměsíční výpovědní lhůty.

6) Po skončení spolupráce vám vrátíme reklamní účet, ale kampaně smažeme

Agentura AT Solution nabízí spolupráci formou “pronájmu PPC kampaní”. Kampaně jsou vytvořeny na účtech klienta, ale cituji: “PPC kampane jsou nase, v pripade ukonceni spoluprace se z Vasich uctu odeberou.”.

Tento přístup je nestandardní a je to velmi podobné, jako když agentura nepředá klientovi po ukončení spolupráce reklamní účty s kampaněmi. Paradoxem je, že reklamní kampaně nelze z účtů trvale odebrat. Ikdyž jsou smazány, je možné kdykoli zobrazit smazané položky a kampaně jedním kliknutím znovu obnovit. Tak jako tak tento přístup je velmi nestandardní a nezkušený klient nemusí být schopný smazané kampaně najít a znovu je obnovit. Proto jsem nucen AT Solution vyřadit.

Vyřazení: AT Solution

7) Vyřazuji neodborné nabídky

Pro klienta, který nemá s PPC zkušenosti, není prakticky možné odhalit nezkušenost, neznalost či neodbornost, kterou na sebe některé nabídky mohou prozradit. Drobné náznaky se objevily v několika obdržených nabídkách, ale nic se nedá srovnat s nabídkou Xservice.cz. Detailně jsem se Xservice věnoval ve speciálním článku: “Xservice.cz: “Jsme jediní svého druhu.” Díky bohu…“. Po zvěřejnění článku Xservice zrušil na svých stránkách informace o nabídce PPC reklamy. Aby však bylo pořádku učiněno za dost, je čas Xservice nyní z testu vyřadit.

Vyřazení: Xservice

8) Vyřazuji cenově nedostupné nabídky

S ohledem na předpokládaný rozpočet na PPC kampaně pro testovaný eshop OzdobSe.cz ve vyši maximálně 20 000Kč, jsem nucen vyřadit dvě nabídky, které nemají žádná formální pochybení. To, co je vylučuje, jsou příliš vysoké ceny za relizaci a/nebo správu kampaně. Jde o Memos (18 000Kč vytvoření kampaně, 7 200Kč správa kampaně) a H1.cz (17 800Kč za vytvoření kampaně, 9 000Kč správa kampaně).

Bohužel, ani jedna z uvedených agentur nebyla schopná nabídnout cenové řešení pro menšího klienta, jehož jménem jsem poptávku zasílal.

Vyřazení: H1.cz, Memos

Ze 40 agentur zůstává posledních 10

Je tomu tak, pomalu jsme se dostali do finále. Ze čtyřiceti oslovených agentur přišlo 33 odpovědí. Postupně jsem vyřazoval nabídky, které byly často výhodnější pro agentury než pro konkrétní případ mé poptávky. Zůstalo rovných deset agentur, a jejich nabídek, které postupují do zítřejšího výběru. Jsou v mnohém srovnatelné a odlišují je už jen drobné rozdíly. Na ty se podíváme opět zítra, kdy zároveň celý test uzavřeme a vyhodnotíme.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

15 Responses to “Test PPC agentur: Výběr pokračuje (3. díl)”

  1. Martin says:

    A co se podívat na http://www.jakpsatweb.cz/katalog/qualified-google-advertising-professional.html a ověřit, jestli na kampani bude pracovat certifikovaný specialista?

    To bych čekal jako jeden z prvních kroků!

  2. Robert (admin) says:

    Martin: Ziskat certifikat absolovovanim znalostniho testu je jedna vec. Nabidnout klientum sluzby, ktere jsou transparentni a “proklientské” je druha vec.

    Jak je z testu patrné, vice nez polovina agentur byla vyrazena jen proto, ze jejich obchodni model je pro klienta v uvedenem modelovem pripadě nevyhodny. Nemusel jsem se divat na to kolik si agentura uctuje, nebo jakou kvalitu prace slibuje. Uz jen z obchodniho modelu vim, ze vydela agentura, ale ne uvedeny eshop.

  3. Ales says:

    Ahoj Roberte,

    bylo by možné do googledocs zvýraznit, které agentry zůstávají ve hře a nejlépe přidat sloupec s důvody vyřazení konkrétních agentur.

    Jinak dobrá práce, díky

    Aleš

  4. Robert (admin) says:

    Ales: Vzhledem k tomu, ze uz jsme ve finale, doplnim tabulku o prehled vyrazenych s duvody proc byli vyrazeni. Dobry napad.

  5. Díky za zaujímavý test a teší ma, že sme postúpili do poslednej časti vášho testu.

    Kedy zajtra môžeme očakávať poslednú časť? Dnes som sem chodil od rána, bol som zvedavý, či bude naša ponuka vyhovovať vašim kritériám :).

    Martin: To či na kampani pracuje certifikovaný špecialista je len taký doplňujúci faktor, ktorý by mohol napomôcť pri výbere agentúry. Získať ten certifikát nie je zase tak ťažké. Okrem toho vami odkazovaný zoznam nie je kompletný, napríklad tam chýba moje meno :). To však napravím.

  6. Igor says:

    Martin:
    a) taketo certifikaty nie je povacsine problem ziskat a/alebo zaplatit
    b) skusenost z praxe: vo firme je sice drzitel certifikatu, ale na vasej kampani v skutocnosti pracuje “junior account manager” (citaj “prave prisiel z ulice a nic o tom nevie, ale na vasej kampani sa hadam nauci”)

    Certifikaty by som teda az tak neriesil a urcite nie na prvom mieste.

  7. Jan Tichý says:

    “Hned na úvod musím uvést, že tento obchodní model považuji za nevýhodný pro klienty. Klient je totiž ve své podstatě trestán za navýšení rozpočtu.”

    Nejen to, největší vadou tohoto modelu je, že agentura je MOTIVOVANÁ k tomu, aby ROZFOFROVALA co nejvíce peněz klienta bez ohledu na jakoukoliv návratnost či efektivitu pro klienta a jeho obchod, bez ohledu na průměrné náklady za získání jedné konverze apod.

  8. Robert (admin) says:

    Pro nedočkavé – dnešní článek bude pravděpodobně kolem poledne.

  9. Martin says:

    Robert: já jen abychom nevyřadili všechny profíky a nezůstalo pár zoufalců, kteří tu kampaň zpackají :)

  10. Kač Janotová says:

    No nemůžu se dočkat výsledku:-), v současné době řeším velmi podobného klienta, kterému bych chtěla nabídnout PPC reklamu formou outsourc. Na to nabízet PPC na přímo si netroufám:/. Kolik si jako account můžu dovolit narazit na outsource PPC? Je vhodný stejný systém jako u nákupu médii 15% ag. provize? Hmm?

  11. Robert (admin) says:

    Kač: A co třeba to otočit a místo toho, chtít cenu navýšit o svůj nárok, tak se domluvit s poskytovatelem PPC řešení ať on Vám poskytne provizi za získání klienta? Tedy bude to on, kdo si buďto ukrojí ze svého zisku, nebo sám navýší cenu koncovému klientovi. Ale tak jako tak, je to na Vasi domluve s poskytovatelem PPC kampaní :)

  12. miro says:

    zajmave … chudinky agentury poskytli data a stali se tercem nevyzadaneho benchmarkingu. kdo odskodni poskozeni jejich znacky? lupa?

  13. Zdenek says:

    Dobrý den. Budu asi vypadat jako spadlý z nebe, nebo, řekněme si to rovnou, prostě jako debil. Ale kdo se neptá, nic se nedozví. Dnes jsem se setkal s klientem, který měsíčně platí za PPC cca 60 a víc tis. Chce po mě vytvořit web a dostat ho na “výsluní” s tím, že na PPC nedá ani korunu. Ať vymyslím nové možnosti.
    Je to vůbec možné? Lze udržet stránky v popředí díky sociálním sítím, blogům, diskuzním fórům, vhodnými texty, provázáním s jinými weby, výměnou banerů a pod.? Co myslíte? Rozhodně se nepovažuji v této problematice za odborníka, neživím se tím, spíš patřím k mírně pokročilejším uživatelům PC.
    Děkuji za případné komentáře.

  14. Robert Štípek says:

    Dobry den Zdenku,

    dostat se na predni mista prirozenych vysledky vyhledavani vyhledavačů je beznou online marketingovou “disciplínou” zvanou SEO – optimalizace pro vyhledavace. Velmi zjednodusene lze “upoutat pozornost” vyhledavacu pocineje kombinaci dodrzeni zakladnich principů struktury webu, obsahu a jeho formatovani az po zpetne odkazy z jinych web stranek. SEO je beh na delsi trat (nekolik mesicu) nez jsou pozorovatelne prvni vyraznejsi zmeny. Neexestuje zadne pravidlo, zadne kouzlo jak dostat stranku na prvni misto na Googlu ci Seznamu (kdyby ano, tak je kazdy prvni, coz uz z logiky veci nelze). SEO stoji praci a cas a to stoji penize. Casto dochazi k mylne predstave, ze SEO se da zaridit zdarma a ze tak provozovatel webu usetri naklady co dosud vydaval na jine marketingove kanaly – ve Vasem pripade PPC.

    Idealne by se oba kanaly mohly doplnovat. Cilem PPC reklamnich kampani by mely byt meritelne vysledky a v optimalni variante navratnost investic (ci primo zisk). Pokud k optimalnimu stavu dojde, neni duvod PPC omezovat, naopak.

    V pripade SEO je rozumne vyuzit sluzeb zkuseneho odbornika/agentury. Jak vsak poznat odbornika, ktery “nemaze med kolem pusy” neni snadne poradit. Uz z duvodu, ze na vysledky optimalizaci je treba cekat delsi dobu, muze inzerenta stat prace pseudo odbornika nemale prostredky nez se stihne prokazat, ze jeho sluzby nemaji pozadovany efekt.

    Doporucuji prohledat internetove diskuze, odborne clanky a udelat si ucelenejsi nazor.

  15. Tomáš says:

    Dobrý den Roberte,

    v první řadě bych Vám chtěl poděkovat za úžasný přehled nabídek PPC agentur. Vždycky mě zajímalo kolik si berou agentury za správu PPC kampaní a najednou jsem narazil na tento megaseriál. Super!

    a za druhé bych se Vás chtěl zeptat na několik věcí:

    1) Kde vzít stovky nebo dokonce i tisíce klíčových slov??? Samozřejmě znám Adwords Keyword Tool a další podobné nástroje, ale v těch jsou většinou jen obecnější klíčová slova a ty vysoce konkurenční a long-tail slova tam nejsou…Nebo to děláte pomocí funkce “Zobrazit vyhledávací dotazy” a pak ty slova vyexportujete a přidáte do reklamních sestav???

    2) V minulém díle jste psal, že některé agentury vytváří účty Adwords na jméno klienta, ale jak je to s placením DPH??? Co jsem se dočetl v různých diskuzích na internetu, tak člověk, který si vytvoří účet u Adwords a zvolí si účet pro firmu, nikoliv pro osobní účely, tak je povinný stát se plátcem DPH. To znamená, že klient se musí stát plátcem DPH po vytvoření účtu v Adwords??? Jak jim toto vysvětlujete? Pro firmu, která není plátcem DPH to musí být docela blbý, ne?

    Díky za odpovědi!

Leave a Reply