Ze života digitální reklamní agentury v dobách koronaviru

Máme za sebou v agentuře KOFEIN prvních sedm pracovních dnů, co se rozběhla spirála omezujících událostí Covid-19. Krize se v našem agenturním životě dá zatím rozdělit do tří fází:

1) Zastavte kampaně

– travel, eventy, a klienti závislí na fyzickém prodeji v síti prodejen. Nemohou nabízet své služby, kampaně se zastavují.

– část klientů omezuje rozsah kampaní, škrtají se výdaje na budování povědomí a obecně podporu brandů (zůstavá klíčová performance část kampaní)

– máme přesná čísla o poklesu příjmů agentury, rozbíháme krizové scénáře a predikce

2) Není to tak zlý

– po několika dnech turbulentních událostí, tiskovek vlády co tři hodiny a stále nových omezeních které vyvolávaly nejistotu se situace stabilizuje.

– všichni už vidí ty hlavní dopady na jejich byznys, firmy se přizpůsobují situaci a někteří znovu spouští kampaně (byť třeba v omezené podobě)

Nyní nastává třetí fáze. Fáze plná nejistoty a neznámého.

3) Problémy s cashflow a druhotná platební neschopnost

– první klienti se ozývají, že mají zásadní problémy s cashflow a žádají o odklady splatnosti našich faktur. O týdny i mnohem více.

– za týden budeme fakturovat práce za březen a očekáváme další vlnu žádostí o odklady splatnosti (u některých klientů v reakci na fakturu i pozastavení spolupráce)

– nelze dobře predikovat na kolik klientů problémy s cashflow dopadnou, přesto připravujeme odhady

– ještě mnohem horší jsou ti, co se neozvou a faktury nebudou hradit. Že nedorazí peníze, se kterými “počítáme” zjistíme až po termínu splatnosti faktur, tedy v polovině dubna. Reálně 20. – 30. dubna. Tedy na konci dalšího měsíce, kdy budeme stejným klientům posílat další měsíční faktury.

—————

Problémem reklamních agentur tak nebude příliš úbytek klientů (byť pro některé může být existenčně kritický), jako jako absence cash na provoz. Provoz rovná se mzdy (největší náklady) a na druhém místě nájem kanceláří.

Kdo má cash, vyhraje.

Co je nyní klíčové je komunikace. Agentury musí komunikovat se svými klienty, klienti musí komunikovat se svými agenturami, Jsme všichni na jedné lodi. Je nutné nejednou překopat kampaně, přizpůsobit se situaci, seškrtat často zbytné výdaje a hlavně chápat denně se měnící situaci na straně klientů.

Není to lehká doba, přejme si ať je brzy za námi, především ve zdraví.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *