Mohou si digitální agentury dovolit seniory?

O šikovné lidi je nouze. V každém oboru. A ruku na srdce, ona je nouze i o ty nešikovné. Zaměstnavatelé bojují o pozornost a jsou tlačeni do kouta. Doba už je taková.

Za poslední čtyři roky se platy v marketingových agenturách prakticky zdvojnásobily. A plat už dávno není klíčový – narůstá tlak na delší dovolené (alespoň 5 týdnů), zkrácené úvazky (chtěl bych pracovat jen čtyři dny v týdnu) a další benefity, které rostou jako houby po dešti, jsou brány jako samozřejmost.

Nejinak je tomu i u nás v Kofeinu. Ke 4 týdnům dovolené nabízíme standardní 3 dny sickdays, 6 dnů na osobní vzdělávání dle vlastního výběru (Marketing Festival, PPC camp, Reshoper, jakékoli individuální školení, …) a k tomu pro každého vlastní finanční fond na vzdělávání, nadstandardní kafe u nás teče proudem, denně na baru najdete čerstvé ovoce, velká lednička je plná nápojů zdarma (je libo džus, smoothie, colu, TrueTea nebo třeba RedBull?), ping pong nebo fotbálek nikoho nepřekvapí, multisportka se stravenkami je samozřejmostí. Prostě standard aby se každému u nás pracovalo dobře.

Ping Pong jako nástroj na uvolnění stresu u nás v agentuře KOFEIN.

Hodinovka aneb účtování agentur klientům

Většina digitálních agentur svou práci klientům účtuje hodinovou sazbou. Buďto přímo, nebo měsíčním (či jiným) poplatkem (který si ale interně přepočítávají kvůli sledování efektivity opět na hodinovou sazbu).

Hodinovku mám rád. Zvolil jsem si ji jako transparentní a férový model vůči klientům, přestože poslední roky vidím, že se s ní dá taky (ne)pěkně čarovat (nízká hodinovka + nadhodnocený počet fakturovaných hodin). Stále si za ní ale stojím.

Na druhou stranu, hodinové sazby se za poslední čtyři roky měnily u zavedených agentur jen nepatrně. (Nárůst o 10 – 15 %.) Je samozřejmě na každé firmě, jaký byznys model zvolí, ale účtování hodinovou sazbou je oborový standard. Nakolik je model udržitelný otevírá jako téma diskuze například Mark Wright na Mediáři.

Můžeme si dovolit seniory?

Dobrá káva jako standardní benefit. Ostatně, co jiného byste čekali v Kofeinu :)

Zkušení specialisté jsou vzácné zboží. Už proto, že za zkušené se vnímají i ti, co jsou v oboru rok a narostlo jim sebevědomí a ego. Přitom toho mají ještě tolik co dohánět. Najít tak skutečně zkušené a šikovné není snadné.

Seniorské představy o platu se nejednou pohybují kolem 60 000 Kč hrubého. Pro zaměstnavatele je to náklad 80 300 Kč (superhrubá mzda).

Zaměstnanec má k dispozici cca 170 pracovních hodin měsíčně. Z toho práci pro klienty může zodpovědně věnovat cca 110 hodin. (Zbytek jsou interní vzdělávání, externí školení a workshopy v Googlu, Seznamu nebo na konferencích, porady, diskuze, dovolená, ranní příprava kafe, klasická prokrastinace, ping pong na protažení a desítky dalších drobností.) A pokud nejste otrokářem, najdete průměrných 110 fakturovatelných hodin u většiny předních agentur.

110 hodin vynásobme hodinovkou. V Kofeinu je to 1 350 Kč. Zaměstnanec tedy může obvykle “vydělat” prací na klientech 148 500 Kč měsíčně. Maximálně. Ve většině případů ale není každý v agentuře vytížen na 100 %. Spíše v průměru na 85 %. Tedy přínos je cca 126 500 Kč.

Měsíční přínos tohoto ukázkového seniora je pro agenturu cca 45 000 Kč měsíčně.

Chytré byznysové pravidlo říká, že by zaměstnanec měl firmě ideálně přinést trojnásobek toho, co firmu stojí. A když čtyřnásobek, můžete si tleskat. První čtvrtina je mzda, druhá čtvrtina je provoz firmy (nájem, úklid, hardware, software, benefity… ale také manažerské funkce, které jsou nutné pro chod firmy a její řízení – například teamleadeři zodpovědní za rozvoj a vzdělávání týmů…), třetí čtvrtina jsou rezervy (které se časem mohou vyplatit jako zisk firmy) a ta vysněná čtvrtá čtvrtina je čistý zisk firmy.

Mohou si tedy agentury seniory dovolit? Musí. Bez nich dobrou agenturu nepostavíte. A své šikovné zaměstnance chcete vždy poctivě odměnit.

Není to snadné, ale nestěžuji si. Cílem mého článku je nabídnout pohled do fungování agentur, jejich byznys modelu i platových zákonitostí. Agentury bojují s dennodenními starostmi, jako každá jiná firma. Eskalace platových očekávání zaměstnanců je každopádně téma, které poslední dva roky mezi majiteli agentur zní nejčastěji. A pravdou je, že začínáme jako agentury občas narážet na platové stropy a najdete v týmech zaměstnance, kteří se nedokáží zaplatit. Jen víte, že je potřebujete.

Jak z toho ven?

Zvednout hodinovku? Místo 1 350 Kč třeba 1 500 Kč? To je 14 000 Kč měsíčně k dobru na zaměstnance. A to ještě pokud zdražíte i všem současným klientům. Tudy cesta pro mě nevede.

Prodávat klientům dvakrát více hodin, než pro práci skutečně potřebujeme? Jako vážně? Ne! Co na tom, že běžně potkáváte ve výběrových řízeních nabídky, kdy svou práci oceníte na 70 hodin měsíčně a jiná agentura pro stejnou práci potřebuje 150 hodin. Stejně tak víte, že v oboru není výjimkou navěsit na specialistu zakázky v objemu 200 hodin měsíčně…

V Kofeinu jsme se vydali cestou zvyšování efektivity a rozšiřováním počtu specialistů v týmu. Mzdy jsme před rokem plošně všem zaměstnancům zvyšovali o 20 % a stále chceme aby odrážely kvalitu práce… a stále hledáme cestu jak se vymotat z omezení hodinovky a zůstat pro klienty partnerem, který jim přináší férovou přidanou hodnotu. Ta cesta bude ještě dlouhá, trnitá, ale je to naše cesta.

Jaká je vaše cesta?

5 thoughts on “Mohou si digitální agentury dovolit seniory?

  1. Honza

    Hezký den, Roberte. Líbí se mi vaše otevřenost a tento pohled, který je relativně běžný pro kohokoliv, kdo řeší chod firmy / návratnost / cashflow, apod. Váš agenturní business lze více škálovat, než pouze prodejem hodinové sazby. Můžete se přece zaměřit na produktové části vašeho businessu (komerční školení čehokoliv v marketingu co umíte nejlépe, placené velké přednášky a samostatné eventy, zapojit se do prodeje TV reklamy, vytvoření vlastního produktu / projektu / vlastní chatbot platformy? / tvorba MVP projektů pro firmy / MVP projekt jako váš prostředek pro prodej klientových produktů / služeb – CPA odměňování?). Sleduji vaši firmu velmi zřídka, a netuším o dalších aktivitách, které dále provádíte a vytvoření více škálovatelného produktu je možná ten směr. Jen názor. Mějte se hezky, Honza

    Reply
  2. Janko Januška

    Díky moc za tento náhľad do vášo fungovania. My sa snažíme ísť cestou zefektívňovania práce a zvyšovaním hodinovky.
    No asi máme rezervy v množstve fakturovaných hodín. Aj keď sa snažíme merať čas čo najefektívnejšie, za 8 pracovných hodín nameriame max 6 hodín, často aj menej, ktoré nakoniec fakturujeme. Aj keby špecialista celý mesiac len pracoval, merač času by mal okolo 120 hodín. Reálne tak v priemere vykazujeme ešte značne menej ako 110 hodín, ktoré uvádzaš ako priemer.
    Mohol by si popísať, prosím, z čoho vychádza počet fakturovaných hodín vo vašom prípade?

    Díky moc.

    Reply
  3. Michal

    Opravdu cesta, jak z toho ven, spočívá ve zvyšování efektivity (1) a rozšiřování týmu (2)?
    1) Jaká je motivace být efektivnější, pokud jsem placen od hodiny? Tj. tj. práce, která mi včera trvala hodinu, dnes zabere půl. Dostanu zaplaceno polovinu peněz. Anebo stejně, pokud mi v řadě stojí další klient, jemuž se můžu věnovat. Určitě tím ale nepřinesu do agentury víc peněz.

    2) Pokud jsem placen od hodiny, rozšíření týmu mi sice zvedne obrat, ale zisk pravděpodobně bude ve finále nižší z důvodu většího overheadu a nutnosti vytvořit struktury, aby ta celá mašinérie fungovala efektivně :)

    Nebo jsem něco mezi řádky přehlídnul?

    V případě agentur je ten “svatý grál” spíš v kombinaci hodinovky a vhodných balíčků s fixní cenou, kde naplno můžeš zužitkovat právě tu efektivitu nebo procesy…

    Reply
    1. robert Post author

      Dobrý den, Michale.

      Zvyšování efektivity a rozšiřování týmu je řešením pro agenturu, která má dostatek práce pro své lidi.

      1) Zvysovani efektivity
      – primarne bráno pohledem vytizenosti zamestnancu (respektive jejich schopnost efektivne a kvalitne zvladnout urcity objem prace). Tj. mam v prumeru 80 hodin klientské práce na zamestnance nebo 90, nebo 110? Pri vice nez 25 zamestnancich jde pri 10 hodinach navic na cloveka o 337 000 Kč mesicne navic ve fakturaci.
      – nez tedy za kazdou cenu nabirat dalsi zamestnance kteri budou stejně méně efektivní, tak je cílem efektivně obslouzit více klientu pri stejnem poctu specialistů

      2) Rozsirovani tymu
      – navazuji zasadne na prvni bod. Jakmile jsme schopni pracovat pri vyssi efektivite tak rozsirovani tymu zvysuje obrat (jak uvadite) a samozrejme castecne snizuje “výtěžnost na hlavu” protoze je potreba manazersky overhead. Ale overhead nestoji vic nez kolik vetsi tym vydela.
      – jinymi slovy > (ted budu velmi velmi zjednodusovat) pokud bude agentura o 10 zamestnancich kde kazdy prinese prumerny hruby zisk kolem 60 000 Kč/měsíc (tj 600 000 Kč/mesic) tak pri 20 zamestnancich je hruby zisk 1 200 000 Kč/mesic (v tomto modelovem pripade) ale diky 2 overhead manazerum, kteri stoji v nakladech 150 000 Kč mesicne zustane hruby zisk 1 050 000 Kč. Kdyz bude zamestnanců 30 a overhead 4 tak je hruby zisk 1 500 000 Kč. Rozumime si?

      Prosim, berme v potaz ze jde o velmi hrube a velmi zjednodusene pocty ktere maji naznacit jen logiku veci.

      Diky, Robert Štípek

      Reply
  4. Petr

    Plat už není klíčový? Každý rok se zvyšují náklady na život, mám chlastat vodu z kaluže? To jsou strašne kecy, za to že platíte hodně za zaměstnance není vina lidi, pokud na to nemáte tak vás holt nemůže být hodně a musíte zůstat malá firma

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *