Nejlepší odborník na PPC v kontextu

Minulý týden reklamní systém Etarget na svém blogu vyhlásil soutěž o „nejlepšího odborníka na PPC v kontextu“. Uvedená myšlenka mě zaujala, protože vždy vítám jakékoli aktivity na podporu odbornosti správců PPC kampaní. Po přečtení pravidel mě radost zase rychle přešla.

Každému odborníkovi z této skupiny přidělíme stejnou sadu klíčových slov, stejnou cenu za klik a totožný klientský brief. Jejich úlohou bude napsat podle briefu a zvolených slov odkaz tak, aby zaujal co nejvíce lidí. Zjednodušeně: vyhrává ten tvůrce odkazu, který získá při stejných podmínkách nejvíce prokliků.

Už poměrně dlouho se zdůrazňuje, že cílem PPC kampaní není (až na výjimky) přivést na stránky inzerenta maximální počet prokliků. Důležitá je především kvalita návštěvníků. Prakticky vždy chceme, aby návštěvník na webu inzerenta splnil nějakou akci – registroval se, nakoupil zboží, zůčastnil se soutěže a podobně. Jaký má inzerent užitek z návštěvníků, kteří přijdou na web v očekávání něčeho jiného, než na webu skutečně najdou (text inzerátů je zavádějící a díky tomu dosahuje vysoký počet prokliků)?

Před rokem jsem připravoval kampaň na podporu T-Music.cz. Klient dodal databází více než 2000 interpretů a názvů jejich skladeb, ty byly použity v dynamických inzerátech (tedy klíčové slovo se automaticky dosazuje do univerzálního inzerátu).

Inzerát měl vypadat například takto:

Bon Jovi ke stažení
Stahni si svou oblíbenou
skladbu na T-Music.cz

Bohužel, názvy interpretů a jejich skladeb jsou často nepředstavitelné a tak se nám do nadpisů dostala i slova, která byla velmi zavádějící:

Film ke stažení
Stahni si svou oblíbenou
skladbu na T-Music.cz

Umíte si jistě představit, že tento inzerát zobrazující se na slovo „film“ byl velmi „úspěšný“ – tedy měl opravdu hodně prokliků. Kolik lidí z těch, kdo proklikli, si však skladbu „Film“ skutečně koupili?

Z příkladu je snad patrné, že vždy záleží víc na tom jaké úživatele přivedeme, než na jejich počtu. Bohužel, zmíněna soutěž Etargetu se nás snaží tlačit k pravému opaku. Jak se ale může případný výherce honosit titulem „nejepší PPC odborník na kontext“?

Spíše než PPC odborníka tak Etarget hledá Copywritera, který umí psát chytlavé texty. A to, že soutěž byla na blogu oznámena v pátek 10.6. a konec přihlášek je v sobotu 11.6., lze chápat ze strany Etargetu jen jako další poťouchlost.

Příspěvek byl publikován | Rubrika: Nezařazené | Autor: .

6 komentářů u „Nejlepší odborník na PPC v kontextu

  1. Radek Šembera

    Robert: „A to, že soutěž byla na blogu oznámena v pátek 10.6. a konec přihlášek je v sobotu 11.6., lze chápat ze strany Etargetu jen jako další poťouchlost.“
    –> Jako agentura jsme byli osloveni již 3.6.
    Etarget: „Více než 50 PPC odborníků v ní dostane šanci ukázat své schopnosti a změřit si síly s kolegy z branže.“
    –> Vy jste nejspíše nebyl Etargetem považován za PPC odborníka a proto Vám tato šance poskytnuta nebyla.
    Robert: „Spíše než PPC odborníka tak Etarget hledá Copywritera, který umí psát chytlavé texty.“
    –> Věřím, že se Etarget pokusí toto riziko co nejvíce eliminovat prostřednictvím zmiňovaného briefu. Ten Vám z největší pravděpodobností zaslán opět nebude a tak Vaše názory budou nadále vycházet z neúplných zdrojů a budou milné a zavádějící.

  2. Robert (admin) Autor příspěvku

    Pane Šembero, děkuji za Vaše informace, ikdyž s poněkud jízlivým tónem.

    Dle informací na blogu Etargetu byla uvedena „soutez“ verejne pristupna, tedy ne pouze pro pozvané a mohl se registrovat kazdy, tedy pripadne i ma osoba.

    Tyto skutecnosti ale nemeni nic na tom, ze soutez je ciste o tom, jaky inzerat od ktereho autora/odborníka přivede na stranky inzerenta nejvice prokliků. Zadne jine vyhodnocovaci pravidlo zde není. A to proste neni spravny pristup.

    Navic je skoda, ze Etarget umoznuje pouze tri ruzne verze inzeratu v jedne sestave. Takto budou klientske briefy rozlosovávány a tak jeden soutezici bude propagovat „termoformovací stroje“ a druhý například „spodní prádlo“. Dopředu si troufám odhadnout, kdo ze soutezicich ma vetsi sanci (bez ohledu na jeho copywriterskou zručnost). A co vy? Take byste dokazal tipnout kdo z uvedených soutezicich by mel vetsi sanci?

    Cela myslenka vyhlasit odborníka jen na zaklade realizovanych počtů prokliků není dobrá. To, ze jsou podminky dále nevyrovnané rozdílnými zadáními, je uz jen kosmeticka drobnost.

  3. Jan Zdarsa

    Etarget me oslovil opravdu nekdy zacatkem cervna, takze cas na prihlaseni byl. Puvodne to asi chteli nechat mezi agenturami, ale asi se prihlasilo malo lidi a tak to ventilovali vice na verejnost.

    Osobne nevidim duvod, proc se neceho takoveho ucastnit. Omezeni briefem? Brief muze byt jaky chce, ale kde nejsou pravidla, nejsou hranice. Robert to vystihl, napisi inzerat „iPhone 4 za registraci“ a prokliku budu mit vice nez ten, kdo se snazi poctive privadet relevantni navstevnost. A ze by se nejlepsi PPC specialista poznal jen podle psani chytlaveho inzeratu? Etarget by se mel inspirovat necim jako je Google Adwords Challenge – prace PPC odbornika opravdu nezacina a konci psanim inzeratu..

  4. Michal Janík

    Osobně s Robertem skepsi sdílím. Ono soutěž proč ne, to je dobrý nápad. Na druhou stranu, pokud si mám jako soutěžící přinést vlastního zadavatele inzerce, který bude strčen do klobouku k vylosování, tak mi to přijde divné.

    Zmínku o bezplatnosti prokliků pro inzerenty nikde nevidím. Znamená to, že výsledkem bude co nejvíce prokliků, které inzerenti zaplatí?

    S nesouměřitelností různých oborů souhlasím naprosto.

  5. Robert (admin)

    Michal: Ano, prinasis do souteze sveho klienta, ktereho si vylosuje nekdo jiny ze soutezicich = davas v šanc svého klienta. Vyhrava ten, kdo zrealizuje nejvic prokliků. Nic vic.

    Jinak prokliky jsou zdarma: „Rádi bychom do soutěže zařadili i jednoho z vašich klientů, který získá kvalitní návštěvnost na stránky od Etargetu celkem zadarmo.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *