Konec prodeje pevné ceny za proklik v PPC? Asi ne.

Když Google minulý týden oznámil chystané změny smluvních podmínek, vyvolalo to jistě řadu otázek uvnitř nejedné PPC agentury. Google se totiž rozhodl popořit transparentnost PPC kampaní a od února 2011 budou mít klienti, jejichž kampaně v Google AdWords spravují třetí strany (agentury), nárok na přístup k datům o jejich kampaních:

  • Kolik jejich rozpočtu bylo na Google AdWords opravdu vydáno (náklady)
  • Kolikrát se jejich reklamy zobrazily (zobrazení/imprese)
  • Kolikrát uživatelé klikli na jejich reklamy (počet kliknutí).
  • Z uvedených podmínek vyplývá, že agentury již nebudou moci nabízet klientům správu kampaní v AdWords s pevnou cenou za proklik – tedy obchodní model, kdy klient nezná skutečnou cenu za proklik, ale domluví si s agenturou fixní odměnu za každý proklik. Rozdíl mezi skutečnou cenou, a pevnou cenou, je odměnou pro agenturu.

    Nevýhodou uvedeného obchodního modelu byla často právě netransparentnost z pohledu klienta. Klient se obvykle nedozví odkud, jakým způsobem a jakou návštěvnost mu kampaně přinesly. Vždy se musel spolehnout na jednostranné informace ze strany agentury.

    Ze strany Google jde o nečekaný krok. Na jednu stranu si znelíbí řady agentur, které nebudou s touto direktivou (zasahující do jejich obchodních modelů) souhlasit. A přiznejme si – agentury zajišťují Googlu výraznou část příjmů. Na druhou stranu se zbaví případné nespokojenosti, která mohla dopadnout na AdWords, ikdyž byla vina na agentuře (Typicky: “Ten AdWords je na nic, prokliky jsou tam drahé a vůbec to nefunguje”). Bez pochyb ale vždy vyhraje klient – inzerent.

    Agentury se budou muset smířit s faktem, že bude třeba klientům více vysvětlit jak PPC vlastně funguje. Už nebude možné, aby přišel neznalý obchodník za klientem a nabídl mu 1000 prokliků za 9900Kč bez jakéhokoli vysvětlování. Ikdyž. Bude tomu skutečně tak? Nevěřím. Na jedné straně je zde jistá poptávka po takto jednoduchém obchodním modelu ze strany inzerentů. V extrémních případech dokonce může klient vysloveně vyžadovat pevnou cenu za proklik. Na druhé straně výhodnost pro agenturu a snadný způsob prodeje.

    Zatímco některé agentury prodej pevné ceny za proklik zruší, většina pravděpodobně dál bude své balíčky nabízet, ale reklamy klientů nasadí pouze do ostatních reklamních systémů vyjma AdWords. Většinu trafficu tak jako tak i nadále zajistí eTarget (byť nad kvalitou přivedených návštěvníků bychom mohli úspěšně polemizovat) a doplní jej Sklik. Ti, kdo mají sklony k sebetrýznění zkusí přidat i AdFox. Balíčky s pevnou cenou za proklik tak nezmizí.

    Napadá vás otázka ohledně způsobů kontroly ze strany Googlu? Sám Google v tom nemá moc jasno (we’ll share more information as it’s available). Jediný způsob, který mě napadá, je konkrétní stížnost klienta.

    Jaké změny tato nová pravidla skutečně přinesou, ukáže únor příštího roku. Každopadně klaním se odvaze Googlu využít svých možností jak na transparentnost zatlačit.

    Tags: , ,

    2 Responses to “Konec prodeje pevné ceny za proklik v PPC? Asi ne.”

    1. Smith says:

      Myslím, že Google spravil výrazný krok dopredu. Agentúry, už teraz na udržanie klienta budú musieť vynaložiť viac úsilia a vysvetliť klientom čo to vlastne to PPC je.
      Taktiež AdWords príde o pár sťažností, keď nachybe bola agentúra a nikto iný len agentúra, ktorá dokázala prehovoriť klienta na určitý počet klikov za určitú sumu peňazí. potom klienti nadávali, že AdWords im nepriniesol žiadne zisky a boli to zbytočne vyhodené peniaze.

    2. Budík says:

      Myslím, že kontrola ze strany Google bude maximálně tak na “vyžádání”, jak uvádíš. A kdo ví, jestli vůbec bude řešit každou stížnost.

      Spíš by mě docela zajímalo, co pak provede s agenturami, které pravidlo nedodrží.

    Leave a Reply