Je certifikát Google zárukou kvalitních PPC kampaní?

Už prakticky šest let mohou PPC specialisté absolvovat zkoušky v programu Google Advertising Professional a při úspěšném složení testu se mouhou pochlubit certifikátem s logem Google. Ať už jde o získání certifikátu pro jednotlivce (AdWords Qualified Individual), nebo celé společnosti (AdWords Qualified Company). Co však tento certifikát znamená? A co se změní s příchodem nově oznámených certifikací Google AdWords Certification?

Dosud byla pravidla pro získání certifikátu následující:
GAP (Individual) – Úspěšné absolvování dvou testů (základní test + jeden ze tří pokročilých), správa alespoň jednoho reklamního účtu (může být vlastní) po dobu minimálně 90 dnů a celková útrata všech spravovaných účtů alespoň 1000 USD za 90 dnů.
AdWords Qualified Company – Dva zaměstnanci vlastnící certifikát GAP, útrata spravovaných klientů/účtů minimálně 100 000 USD za 90 dnů.

Řada jednotlivců, i některé firmy, prezentují získání uvedeného certifikátu jako doklad o kvalitě jejich práce, případně že certifikát byl udělen za profesionální správu kampaní. Jak je vidět z výše uvedených pravidel, jedinými podmínkami je absolvování testů přes internet a minimální útrata v AdWords. Tedy nejde o ohodnocení kvality práce, ale o garanci ze strany Google, že certifikovaná osoba/firma má všechny předpoklady a znalosti pro kvalitní práci.

Včera Google potvrdil nový systém pro udělování certifikací a trochu mě zarazila změna některých pravidel.

Nová pravidla pro získání certifikátu Google:
Google Certified Partner Individual – Úspěšné absolvování dvou testů (základní test + jeden ze tří pokročilých). Zrušena je podmínka minimální útraty 1000 USD a správa účtů po dobu 90 dnů.
Google Certified Partner (Company) – Minimálně jeden zaměstnanec s certifikátem Individual (dříve dva zaměstnanci) a minimální útrata spravovaných účtů 10 000 USD po dobu 90 dnů (dříve 100 000 USD).

Jak je patrné, pravidla jsou mnohem mírnější a dostupnější. Certifikát tak může získat jakýkoli jednotlivec bez reálných zkušeností se správou kampaně, jen po absolvování internetového testu (a zaplacení 50 USD poplatku za každý test). Pokud test nezvládne, může jej za sedm dnů znovu opakovat, a to tak dlouho, než test úspěšně splní. Ti, co chtějí mít záruku získání certifikátu pak mohou test vyplnit ve dvojici s někým, kdo má na notebooku otevřenou AdWords nápovědu a test pak nejde nezvládnout (znám několik takovýchto současných profesionálů).

Certifikovaných firem je u nás nyní něco málo přes deset. S novými pravidly jej může nyní splnit jakýkoli jednotlivec, který spravuje účty s měsíční útratou 60 000Kč (tedy v mnoha případech stačí jeden jediný reklamní účet).

Dosud z mého osobního pohledu certifikáty Google Advertising Professional zaručovaly jediné – majitel certifikátu má přehled o tom, co AdWords při správě kampaní umožňuje (tedy je pravděpodobné, že možnostem reklamního systému dobře rozumí) a má garantované útraty. Není pro mě ale zárukou, že držitel certifikátu naučené dovednosti a vědomosti skutečně aplikuje při práci pro své klienty.

S novými pravidly pro udělení certifikátů nabývám pocit, že dosud jistá výjimečnost titulu Google Advertising Professional, potažmo AdWords Qualified Company, výrazně ztrácí svou exkluzivitu a díky široké dostupnosti už jen těžko dokáže být jistou zárukou kvality.

PS: Není mou snahou devalvovat úroveň současných majitelů certifikátů. Jen upozornit na skutečnost, že samotné získání nálepky Google není podmíněno kvalitní správou kampaní, ale pouze výší útraty a absolvováním testů. A na skutečnost, že díky novým pravidlům je dnes získání certifikátu dostupné prakticky každému.

Tags: , , , ,

9 Responses to “Je certifikát Google zárukou kvalitních PPC kampaní?”

  1. šperky says:

    Ani predtym neboli certifikaty zarukou dobre vedenej kampane. Co pomoze certifikat AQC, ked kampan spravuje nejaky, vo firme zamestnany, brigadnik – studentik.

    Devalvacia vsemoznych certifikatov je roky znama vec, preto sa podla nich nikdy neorientujeme – vid. napr. ISO 9001 na “polodrevenom” autobuse v Bangkokskej MHD :D

  2. Nechápu, co Google sleduje snížením požadavků. Do teď bylo podmínkou alespoň něco splnit, ale stejně – 1000 Euro za 90 dní, na to stačí jedna kampaň, test je již v češtině a dost triviální.. Osobně bych byl raději, kdyby trochu přitvrdili.. Takhle test ztratil význam úplně.

  3. Robert (admin) says:

    Meos: Vidim to prave velmi podobne. Vadi mi, ze u novehoho certifikatu Individual neni potreba mit zadne realne zkusenosti se spravou kampani :(

  4. Dobrý den,

    Nová změna certifikačního programu je jiná než uvádíte ve svém článku – mícháte dvě věci do jedné. Musíte odlišit pojmy „AdWords Certified Partner“ a „Partnerské agentury Google“.

    * AdWords Certified Partner – podmínkou je splnit jeden základní test a jeden pokročilý test a utratit minimálně 10 000 USD za posledních 90 dní. Tento program je celosvětový a hranice je snížena proto, aby se do vyhledávače profesionálů mohli dostat menší společnosti či jedinci, kteří mají vysokou kvalifikaci, ale ne tak vysoké spendy.
    * Partnerské agentury Google (víceméně nahrazuje Google Qulified Company) – jde o program lokalizovaný pro Českou republiku (nikoli celosvětově jako v případě AdWords Certified Partner) a podmínky jsou zde jiné, a to minimální útrata 100 000 USD za posledních 90 dní a minimálně 2 zaměstnanci, kteří prošli základní částí testu a jeden zaměstnanec s úspěšným absolvováním testu pokročilého.

    Nemyslím si tedy, že program pro agentury ztrácí exkluzivitu, ba naopak a dále – splnění podmínek pro získání certifikátů je krok 1, krok 2 je ale ještě intenzivnější práce s klienty s asistencí Googlu. Společnost Google si velmi hlídá kvalitu práce certifikovaných agentur. Tím, že se agentura do tohoto programu dostane, je pod větším drobnohledem společnosti Google, která jí poskytuje školení na míru, edukaci o novinkách, produktech a zároveň agentuře pomáhá s klienty a dozoruje kvalitu kampaní – což ale chápu, že nemůžete jako začínající freelancer asi vědět. Nesouhlasím tedy s tím, že certifikát není zárukou profesionality, naopak. A proto ho jako ocenění za profesionalitu uvádějí i další společnosti: http://screencast.com/t/MDQ5Mjk1NDQt a http://screencast.com/t/NTk2Nzcw (to Vám ale asi uniklo ;).

  5. Certifikát zárukou kvalitních PPC kampaní jistě není a ani být nemůže. Stejně tak jeho vlastnictví majiteli nepřinese bezpracné bohatství. :-)

    Jestli je dnešní stav lepší nebo horší, těžko říct. Prostě je jiný.

    PS: Malá oprava. Dříve se na GAP dělala jenom jedna zkouška.

  6. Robert (admin) says:

    Jan: Mala oprava, od podzimu uz jsou dve zkousky :) Teda “pra-dříve” byla jen jedna.

  7. Robert (admin) says:

    Marketa Kolerusova: Ve svem clanku se venuji novym pravidlum v ramci “Google AdWords Certified Partner”. Ten nabizi certifikaci společností (Google Certified Partner) a jednotlivcu (Qualified Individual).

    Tento novy system, zcela nahrazuje puvodni system “Google Advertising Professional”, ktery se take rozdeloval na certifikaci společností (AdWords Qualified Company) a jednotlivce (AdWords Qualified Individual)

    Pro jednotlivce se snizuji podminky tak, jak jsem uvedl v clanku. Tedy neni jiz zadna povinná útrata pro 90 dnů (má interpretace – certifikat muze ziskat i osoba bez praktickych zkusenosti se spravou kampani – tedy certifikat ma pro me mensi hodnotu nez puvodni) a staci splnit dve zkousky.

    Pro firmy se snizuji podminky take z utraty 100 000 USD za 90 dnu na 10 000 USD na 90 dnu a JEDNOHO zamestnance se splnenymi zkouskami (drive byla podminka dvou zamestnancu). (https://adwords.google.com/support/select/professionals/bin/answer.py?hl=cs&answer=18572)

    Nemam zadne informace o tom, ze česky trh by mel výjimku a mel svuj vlastni program “Partnerské agentury Google” s prisnejsimi podminkami, kdyz je zaroven v Česke republice k dispozici program Google Certified Partner s podminkami mírnějšími.

    Chcete tedy rict, ze v soucasne dobe v Česku máme dva certifikacni programy s rozdilnymi pravidly?

    Pripominam, ze kvalifikovane agentury v ČR (http://sites.google.com/a/guniverzita.cz/googleprovasbyznys/kvalifikovane-agentury-google) získávaly certifikat “AdWords Qualified Company”, tedy stejny certifikat, ktery ziskavaly za stejnych podminek (100 000 USD + 2 zamestnanci) vsechny spolecnosti po celem svete.

    Uvádíte, že certifikovana agentura v ČR je pod vetsim dohledem Googlu. Školeni a seznamovani s novinkami neberu jako drobnohled a doroz. Uadite ale zaroven, ze Google “dozoruje kvalitu kampaní”. Co si prosim mam pod timto predstavit. Chcete tim tvrdit, ze Google Česká republika kontroluje (byt jen dejme tomu namátkově) kampane spravovane certifikovanymi agenturami a dohlizi na jejich kvalitu?

    Nezapomente, ze jsem pracoval v ramci PPC agentury, sam jsem pred lety prochazel testy pro Qualified Individual, ale samozrejme priznavam, ze konkretni uroven spoluprace mezi certifikovanymi agenturami a Google ČR v dnešních dnech detailně neznam.

    Nic to nemeni na tom, ze snizeni podminek pro ziskani certifikatu (at uz spolecnosti nebo jednotlivcu) je realitou a stale plati, ze ziskat uvedeny certifikat znamena POUZE splnit jednu/dve podminky – projit dvema testy po internetu (jednotlivec) + utratit 10 000 USD (spolecnost). Zadne jine naroky pro ziskani certifikatu nejsou pozadovany a tudiz nejsou podminovany zadnou urovni kvality následné práce či profesionality.

  8. Robert: Certifikace „Google AdWords Certified Partner“ nabízí certifikaci společností i jednotlivců, to nevyvracím. Ale poukazuji na to, že je to celosvětový program, který má oproti českému „Partnerské agentury Google“ mírnější podmínky. Certifikační program „Partnerské agentury Google“ má přísnější podmínku v oblasti spendu, a to 100 000 dollarů za posledních 90 dní a zaměstnance se základní a pokročilou částí zkoušky GACP. V praxi to znamená, že pokud je agentura „Google AdWord Certified Partner“ a ještě k tomu splní spend za posledních 90 dní 100 000 dollarů, stává se „Partnerskou agenturou Google“.
    O tomto českém programu asi nevíte z důvodu, že nejste agentura komunikující s Googlem a nesplňujete potřebné podmínky. Myslím, že nemá cenu porovnávat staré certifikační programy s novými. Je to jako porovnávat jablka a hrušky :-) Tak nevím, proč se tady pořád bavíme o „snížení“ podmínek? Jsou to rozdílené programy, které bych nesrovnávala.
    Ještě bych se chtěla vrátit k tomu, jak probíhá spolupráce certifikované společnosti a společnosti Google. Nejen, že společnost Google pořádá školení pro všechny agentury, ale pořádá také školení šitá na míru, kde se společně nastavuje strategie kampaní, navrhuje optimalizace a hledá nejvhodnější řešení pro klienta. Mimo to ještě specialisté (optimalizátor) v Google s agenturami komunikují návrhy a možnosti úprav konkrétních účtů. Dále společnost Google pomáhá na třístranných schůzkách (klient, agentura, Google), kde společně s agenturou jedná s klientem a navrhuje strategii a možnosti propagace. Myslím tedy, že certifikované agentuře poskytuje docela slušný support i pomoc, vše zaměřeno na kvalitu kampaní a spokojenost klienta.

  9. Robert (admin) says:

    Markéta: Jak uz jsem uvadel nekolikrat, clanek si kladl otazku zda nove GACP, ktere nahrazuje GAP, diky snizeni pozadavku na udeleni certifikatu byl spravnym krokem. Stejne tak upozornuje, ze podminkou pro udeleni jsou jen a pouze splneni online testu (a v pripade agentury spend 10 000 USD). Neni tedy zarukou kvality, ale znamkou toho, ze majitel certifikatu ma predpoklady k tomu kvalitni praci odvest.

    Certifikacni program “Partnerske agentury Google” jsem v clanku nezminoval z nekolika duvodu. O jeho existenci jsem realne nevedel, pripadne jej povazoval za predchudce GACP v ČR a druhak nebyl podstatny. Zakladem je opravdu jen srovnani puvodniho GAP a aktuálního, mírnějšího, GACP.

Leave a Reply