Jak a kolik si účtovat za své služby?

Už v jednom z úvodních článků jsem naznačil, že se čas od času budu vydávat pod pokličku mých zážitků se seberealizací na volné noze jako PPC specialista a konzultant. Následující řádky jsou odrazem těch nejčastějších myšlenek po prvních měsících.

S příchodem tvůrčí, i podnikatelské, svobody si brzy uvědomíte, že jsou dvě věci, které budete nutně potřebovat. Klienty a s nimi i peníze, abyste se uživili. Obvykle nemáte nic, než jen (snad) dobré jméno, pár kontaktů, které jste za dosavadní pobyt v oboru nasbírali. Víte, že máte co nabídnout, ale v podstatě nemáte komu. Každý, byť jen potenciální klient je pro vás důežitý a vy jej nemůžete odmítnout. Pak to přijde, zazvoní telefon, nebo se rozzáří emailová schránka a znamená to jediné – bývalý obchodní partner se doslechl, že nabízíte své služby pod svým jménem a má o vás zájem. „Haló? Novák, dobrý den. Tak vy stále děláte PPC? Aha, to je skvělé. Připravujeme teď jednu kampaň a rádi bychom vás využili. Kolik si účtujete?“

Ano, přichází otázka „Kolik si účtujete?“ To je hned první otázka, kterou jste řešili při odchodu na vlastní nohu. Kolik si vlastně mám účtovat?

Víte, že existuje několik možností jak si nechat za své služby platit. Máte jasný názor na to, co je vůči klientovi fér a nyní jen stanovit to hlavní. Cenu. Jaký že to byl můj plat jako zaměstnance? Aha, dobře. To znamená hodinová mzda byla XY. Tak přidáme něco málo navíc, ať nejdeme pod svou úroveň, a je to.

Tak takto nějak se rodily mé začátky. Přišlo několik prvních klientů a ja nabídl velmi férovou cenu odvozenou vždy od počtu reálně odpracovaných hodin. Klienti byli spokojeni, platili vždy jen za uskutečněnou práci. Brzy jsem si ale uvědomil dvě věci.

1) Ikdyž budu vytížen osm hodin denně, vydělám si možná o něco víc než jako řadový zaměstnanec, ale vždy tu bude jasně daný strop. Nebude prostor pro vytvoření rezerv a případný rozvoj podnikání. Časem může být tolik práce, že bude potřeba vytvořit tým a přijmout zaměstnance, najít si kanceláře atd. Každý zaměstnanec pak bude muset být opět vytížen na osm hodin denně, aby se zaplatil. Stejně tak je každý zaměstnanec omezen maximálním počtem klientů, kterým může spravovat kampaně. Pak bude potřeba najmout dalšího zaměstnance…

2) Rozsah práce na kampaních je každý měsíc jiný. Jednou se rozšiřuje nabídka služeb klienta a je nutné se kampaním nadmíru věnovat, jindy je poklidný měsíc, kampaním se daří bez výraznějších zásahu. Od toho se pak odvíjí počet fakturovaných hodin klientům a připadáte si jako na houpačce. Nejenže klienti nikdy neví, kolik přesně jim budete fakturovat, ale ani vy sami nevíte, zda ten příští měsíc bude tolik práce abyste „zaplatili nájem“. A život na nekontrolovatelné houpačce je velmi nepříjemný.

Dlouho jsem hledal co nejtransparentnější způsob zpoplatnění. Dnes padlo definitivní rozhodnutí kterým je klasické paušální zpoplatnění v několika hladinách s ohledem na maximální počet hodin práce za měsíc nabízených klientovi. Práce nad rámec garantovaného rozsahu bude zpoplatněna hodinovou sazbou. Z pohledu klienta je nespornou výhodou jasná a předem očekávatelná výše plateb. Nemůže se stát, že by ho fakturovaná částka na konci měsíce nemile překvapila. Uvidím, jak takto postavený ceník osvědčí a jaká bude reakce klientů. Stále si vyšlapávám svou cestu, snad tímto krokem nezabloudím…

Příspěvek byl publikován | Rubrika: Nezařazené | Autor: .

5 komentářů u „Jak a kolik si účtovat za své služby?

  1. Jan Horák

    Asi nejsem sám, kdo se v tomto článku poznává. Sebe-ohodnocení je těžká, ale bezpodmínečně nutná součást podnikání, nezapomeňte na to pokud chcete začít.
    Jen bych zdůraznil, co je uvedeno v článku – je potřeba zvolit mezi pro mě dostatečně výhodnou a pro zákazníky dostatečně transparentní variantou.

  2. admin Autor příspěvku

    Snazim se najit balanc mezi vyhodne pro me a transparentni a dostupne pro klienta :) Ono to jde. Kazdopadne je vzdy nutne premyslet do budoucna. V jednu chvili Vam ta laťka nastavena na minumu staci, ale to i diky tomu, ze pracujete z domova a nic moc nepotrebujete. Jednoho dne ale prijde cas na zmenu, bude potreba skutecne prijmout zamestnance, prejit do kancelare a v tu chvili vami nastavena latka bude velmi nizko a ten krok vam nedovoli udelat. Planovani a pohledy do budoucna jsou obcas potreba :)

  3. admin Autor příspěvku

    Dobrý den Šimone, přiznám se, že otázku anonymity/neanonymity jsem resil jiz pri zalozeni blogu. Rozhodl jsem se pro „otevřenou anonymitu“. Tedy, dohledat kdo stoji za timto blogem je otazka jedne minuty (napoveda: NIC.cz, odkazy u jednoho prispevku).

    Proc tedy nenapisu sve jmeno a firmu rovnou? Snazim se byt v blogu maximalne uprimny a nejednou jsem nucen okomentovat pristup a sluzby ceskych PPC agentur. Chci jmenovat, jen tak je mozne dosahnout diskuze a pripadne zmeny. Jenze pokud na uvodni strance bude jmeno me firmy (v lepsim pripade s odkazem), nebude to trvat prilis dlouho a jiste přijde nařčení, že mé názory na některé agentury, či obecné zpusoby uctovani a poskytovani PPC sluzeb, je jen negativní kampan, pomluva a snaha ziskat klienty pro sebe.

    Jenze tak tomu neni. Tento blog pisu z pozice cloveka, ktery zna prostredi PPC agentur z mnoha stran. Prosly mi rukami desitky kampani jinych agentur, stejne tak jsem kampane vytvarel pro stovky klientu. Znam jej z pozice agentury, klienta i provozovatele PPC systému. Od toho se odvíjí muj pohled na českou PPC scénu a mé názory. Navic je doplnuji zkusenosti nové spojene s prvními kroky cloveka, ktery nabizi sluzby nově pod svym jmenem a dela řady chyb ze kterych se snazi poucit a pripadne je sdelit i ostatnim.

    Rad bych, aby u nekterych mych clanku vznikly diskuze, protoze me nazory nemusi byt vzdy spravne a rad si vyslechnu nazor a pohled ostatnich.

    Tento blog je tedy soukromy pohled a ne reklamní platek. Je pravdepodobné, ze jmeno zde drive nebo pozdeji zverejnim. Do te doby kdo chce, tak si jmeno k článkům dokaze pripojit. Snad me duvody davaji smysl a budou pochopeny.

  4. Pavel Chodil

    Ano, uvědomil jsem si, že má práce může být perfektní, ale hodnocení jen podle hodinové sazby je nedostačující. Navíc, co jsem se díval, tak rozpětí hodnocení PPC specialisty může být i o 10 – 20 000 Kč vyšší. Tak jak tedy určit měřítko tak, abych si o svoji hodnotu mohl říct ještě více peněz?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *